شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانیم

به وبگاه تخصصی و جامع ویلای ایران و جهان خوش آمدید.

منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانیم

۵۹۴ بازديد

منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانیم https://myirannews.ir/عمومی/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/ https://myirannews.ir/عمومی/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/#respond اخبار ایران من Wed, 17 Mar 2021 14:18:09 0000 عمومی https://myirannews.ir/عمومی/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/ با این حال به نظر می رسد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و لغو کلیه تحریم ها علیه ایران در ذهن کاخ سفید نیست.در اینجا برخی از دلایل ذکر شده است:– رویکرد آمریکا ، صرف نظر از وابستگی حزبی ، خصمانه با ایران است و پیش از ظهور اسلام نیز وجود داشته است. …

با این حال به نظر می رسد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و لغو کلیه تحریم ها علیه ایران در ذهن کاخ سفید نیست.
در اینجا برخی از دلایل ذکر شده است:
– رویکرد آمریکا ، صرف نظر از وابستگی حزبی ، خصمانه با ایران است و پیش از ظهور اسلام نیز وجود داشته است. مردم آن زمان آمریكا نیز می خواستند با مداخله در سیاست ایران و تصرف منابع طبیعی ایران ، بر كشور ما حاكم شوند.
امروز حتی ایالات متحده علاقه ای به قدرتمند بودن ایران ندارد و حضور یک ایران قدرتمند در غرب آسیا را حق خود نمی داند. به همین دلیل کاخ سفید همچنان تحت فشار و تهدید است که مانع رسیدن ایران به اهداف بلند پروازانه خود می شود. در نتیجه ، نباید انتظار داشت كه چون بایدن با ترامپ مخالفت كرد ، وی بلافاصله تحریم های ایران را لغو خواهد كرد و ما نباید انتظار داشته باشیم كه مقامات جدید آمریكا به ایران فرصتی برای الگوی منطقه بدهند.

– همکاری بین ایالات متحده و سایر دشمنان ایرانی مانند عربستان سعودی دلیل دیگری است که بایدن در پاسخگویی به تحریم های ایران کند عمل می کند. دولت جدید آمریکا با استفاده از نقض حقوق بشر علیه ریاض ، که گزارش مخفیانه ای درباره ترور جمال خاشقچی و نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این زمینه منتشر کرد ، می خواهد عربستان مانند ترامپ باشد. در نتیجه ، روابط خوب آمریكا و عربستان سعودی در دوره تصدی بایدن ادامه خواهد داشت و دیدن رویكرد ریاض و مخالفت با حضور ایران در منطقه ، واشنگتن را به اجتناب از شروع مجدد شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های ایران سوق می دهد.
– ایالات متحده همچنین باید محلی را برای صهیون برای تحریم ایران تأمین کند. در همین رابطه ، دولت صهیونیستی از ایالات متحده می خواهد تحریم های ایران را لغو کند.
– در داخل کشور ، الزامات دیگری نیز برای دولت بایدن وجود دارد که مهمتر از بازگشت به برجام است. حل بحران داخلی آمریکا و تأمین امنیت پس از ترور جورج فلوید ، سو susp ظن به برتری آمریکایی ، نژادپرستی و بیش از همه مبارزه با اپیدمی کرونا برخی از عواملی است که می تواند قدرت زیادی برای دولت و خود بایدن اعمال کند. .
– در مورد سیاست خارجی ، بایدن در حال بررسی سازماندهی مجدد و بازسازی روابط ایالات متحده با همتایان اروپایی خود است. چگونگی مدیریت روابط با دو قدرت بزرگ ، چین و روسیه ، عامل مهم دیگری برای تنظیم کنندگان جدید ایالات متحده است. این نشان می دهد که ایده اتحاد آمریکا علیه ایران و کشورهایی مانند چین و روسیه ادامه خواهد یافت و سلطه بخشی از کاخ سفید خواهد بود.
جو بایدن در تلاش است تا موضوع آژانس بین المللی انرژی هسته ای را تغییر دهد تا دلیل عدم موفقیت در توافق هسته ای ایالات متحده و لغو تحریم ها را بیان کند. از طرف دیگر ، نگرانی برجام از بین بردن نگرانی های مردم آمریکا و متحدانشان برای تبدیل ایران به سلاح هسته ای بود ، اما پایان دادن به تحریم ها علیه ایران. به عبارت دیگر ، توافق هسته ای بر اساس دو موضوع بود ، یکی لغو تحریم ها به نفع ایران و دیگری ممنوعیت برنامه هسته ای ایران ، با کمک منافع غرب. این در غرب بود که به ایران اطمینان دهد که به دنبال سلاح هسته ای نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران در عمل مهربانی نشان داد و فتوای رهبر معظم انقلاب این مسئله را کاملاً روشن کرد. در نتیجه ، ایران منع هسته ای خود را تصویب کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را مطابق با اعلام کرده است. از سوی دیگر ، غرب و ایالات متحده به وظیفه و وعده های خود برای پایان دادن به ایران عمل نکرده اند. نه تنها تحریم ها برداشته شد ، بلکه مقامات ترامپ پس از خروج آمریکا از شورای امنیت تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کردند. در این بین ، بایدن همچنین می خواهد پرونده برجام را تغییر دهد و فعالیتهای برجام از جمله قدرت منطقه ای و قدرت نظامی و امنیت ایران را به فعالیت های برجام اضافه کند. طبیعتاً از نظر ایران ، این موضوعات غیر هسته ای هیچ بحثی ندارند. با این توضیح تصور امید به احیای برجام و لغو تحریم ها غیرممکن است.
پس از تثبیت ایده مجلس شورای اسلامی و سازمان انرژی اتمی ، ابراز علاقه به ایران برای فعال ماندن دوربین های آژانس انرژی هسته ای فرصتی دیگر برای احیای مجدد هیئت آژانس انرژی هسته ای بود. اما به گفته مقامات کاخ سفید ، شکی نیست که شاهد تغییر خواهیم بود و طی سه ماه آینده ، دولت بایدن به برجام برنخواهد گشت و تحریم های ایران برداشته نخواهد شد.
برخی حدس می زنند که بایدن منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران است. نویسنده معتقد است که بحث در مورد انتخابات و نظارت بر نتایج لازم نیست. زیرا هیچ فرد یا حزب حاکمی در ایران نمی تواند اصول تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران را نقض کند. موضوع خلع سلاح هسته ای و خلع سلاح هسته ای مورد توجه ملی است. هر رئیس جمهوری که در ایران به قدرت می رسد ، از حق ایران برای داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز دفاع می کند و برای پایان دادن به تحریم ها تلاش خواهد کرد. علاوه بر این ، رئیس جمهور جدید تمایلی به کاهش قدرت محلی در ایران که تحت نظارت کشورهای میزبان بوده است ، نخواهد داشت و توانایی های نظامی و نظامی آنها را کاهش نخواهد داد. اگر آمریکایی ها خواهان نتایج انتخابات در ایران هستند ، حتماً در محاسبه اشتباه کرده اند و باید بدانند که انتخابات ژوئن هیچ تغییری نمی کند.
در صورت بروز این امر ، ایران باید به تلاش برای تقویت اقتصاد و افزایش قدرت داخلی ادامه دهد ، در حالی که سیاست های متمرکز بر ارتباطات شرقی و تقویت متحدان خارجی از جمله چین و روسیه را دنبال می کند.
به طور کلی ، عدم بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریم ها قابل پیش بینی بود و نباید کارشناسان و ناظران را غافلگیر کرد. ایران نباید امیدی به مخالفت با تحریم های آمریکا داشته باشد ، زیرا این امیدواری می تواند کشور را بی ثبات کرده و از ایجاد مناطق اقتصادی جلوگیری کند. امید به ایالات متحده و اروپا ما را از سیاست های شرق و دوستانمان مانند چین و روسیه دور می کند. ایالات متحده و اروپا همچنین باید بدانند كه تعهد طرفین به شورای امنیت سازمان ملل به نفع همه كشورهای عضو است و وسیله ای برای هدف در امور اقتصادی و امنیتی و در آینده است.

https://myirannews.ir/عمومی/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.