سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

روایتی از خدمتی عاشقانه به زائران خورشید

به وبگاه تخصصی و جامع ویلای ایران و جهان خوش آمدید.

روایتی از خدمتی عاشقانه به زائران خورشید

۵۵۶ بازديد

روایتی از خدمتی عاشقانه به زائران خورشید https://myirannews.ir/فرهنگی/روایتی-از-خدمتی-عاشقانه-به-زائران-خورش/ https://myirannews.ir/فرهنگی/روایتی-از-خدمتی-عاشقانه-به-زائران-خورش/#respond Thu, 07 Oct 2021 08:05:42 0000 فرهنگی اخبار ایران من / خراسان رضوی دهه گذشته صفر نقش ویژه ای برای شیعیان دارد. این دهه با راهپیمایی اربعین و حسینی در عراق و ایران آغاز می شود و با ترور امام رئوف به پایان می رسد. راهپیمایی اربعین چند سالی است که با حضور میلیون ها عاشق حسین (ع) از همه ادیان ، …

اخبار ایران من / خراسان رضوی دهه گذشته صفر نقش ویژه ای برای شیعیان دارد. این دهه با راهپیمایی اربعین و حسینی در عراق و ایران آغاز می شود و با ترور امام رئوف به پایان می رسد. راهپیمایی اربعین چند سالی است که با حضور میلیون ها عاشق حسین (ع) از همه ادیان ، ملیت ها و ملیت ها برگزار می شود و گفته می شود یکی از بزرگترین گروه های حسینی است. سفرهای اربعین به یک مناسبت خاص تبدیل شده است و از نوزادان گرفته تا سالمندان ، افراد دارای موقعیت بالا و پایین ، افراد ثروتمند و فقیر ، سالم و بیمار ، همه گرد هم می آیند تا به هدف بزرگ خود یعنی رسیدن به امام حسین (ع) برسند.

سیلاب سیل حسینی همچنین کارهایی را که برای زائران امام حسین (ع) انجام می شود برجسته کرد ، به طوری که هرکس از پیاده روی اربعین باز می گشت می تواند در مورد ماموریت عراق صحبت کند. خدمت به شهادت 40 ساله نقش بسزایی در ذهن مردم ایران و علاقه مندان اهل بیت (ع) داشته است که به دنبال بازگشت به ایران با استفاده از این روش هستند. در عوض ، مهمان نوازی و مهمان نوازی از راه دور بخشی از رفتار بی دریغ و پاک اهل بیت شده است. اگر به گوشه های زنده این بزرگواران دقت کنیم ، متوجه می شویم که همه آنها از این رویکرد برای احترام به مهمانان و مسافرانی استفاده می کنند که می توانند مسافت های طولانی را پیاده روی یا پیاده روی کنند.

بیش از یک دهه است که در دهه آخر سیل ، سفرهای امام رضا (ع) به مشهد رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از عاشقانی که از سفر اربعین جان سالم به در بردند و عازم عراق شدند ، در آخرین روزهای صفر ، به هر حال ، می خواهند مسیری کوتاه یا طولانی را برای دیدار علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد سفلی طی کنند. زیارت امام هشتم (ع) نیز فرصت جدیدی را برای خدمت به عاشقان اهل بیت علی الخصوص امام رضا (ع) در مشهد فراهم کرده است.

در آخرین روزهای صفر در مشهد ، مانند سال چهلم ، شکل خاصی از پیاده روی وجود دارد. در مشهد ، مردم مهمان نواز ، مانند همتایان عراقی خود ، بسیار مهربان هستند و از هر فرصتی برای ادای احترام به حامی امام رضا (ع) استفاده می کنند. برخی از مردم در طول راه ، با غذا ، چای و آب ، حجاج را گرامی می دارند و برخی دیگر با نوشتن کفش های زائر و التیام زخم های پای آنها ، نام خود را در میان کارکنان امام رئوف ثبت می کنند. دیگران از خانه خارج می شوند و به خانه های خود می روند و در فضای باز از بازدیدکنندگان پذیرایی می کنند.

آغاز سفر به ایران از زمان شاه عباس

با این حال ، سفر علاقمندان به اهل بیت (ع) از مدت ها قبل در ایران آغاز نشده است و اساس این سفر ادامه کار برای زائران بازگشت به عراق و جاده کربلا است. به همین دلیل ، رضا سلیماننوری ، خراسان پژوه ، در گفت وگو با اخبار ایران من ، اظهار می کند: بر اساس اطلاعات ما ، اولین چنین سفری در طول سفر آل بویه و علاءالدوله از کوفه به نجف انجام شد. پس از آن ، موضوع ادامه می یابد و به دلیل تغییر حکومت بین اهل سنت و شیعه ، این موضوع تا زمان صفویه شروع به افول می کند. در دوره صفویه ، ما دو بار زیارت شاه عباس را از اصفهان به مشهد دیده ایم ، که شاه عباس قصد جایگزینی مشهد و حرم را داشته است. در زمان شاه عباس ، سفرهای زیادی داشتیم و از آن زمان ، سفرها به ایران حتی قوی تر بود.

وی ادامه می دهد: در دهه 1940 ، “آیت الله سید محمود شاهرودی بزرگ” مسیر اربعین را احیا کرد و 260 سفر بین نجف و کربلا انجام داد و دو سفر به مشهد انجام داد که تاریخ زیارت را رقم زد. مدتی قبل حوزه پیاده روی اربعین به روی شیعیان باز شد. در پی اخراج ایرانیان از عراق و جنگ بین دو کشور ، دسترسی به اربعین بسیار کم است.

جاذبه های گردشگری مشهد از اوایل دهه 1970 زیبا بوده است

سیلمانوری می گوید: سنت راهپیمایی به سمت مشهد سالهاست که در زمان رضاشاهی و پهلوی به فراموشی سپرده شده و به فراموشی سپرده می شود تا اینکه سفر به مشهد در اوایل دهه 70 با مردم نیشابور و شهرهای اطراف مشهد آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد. به جز روزهای کرونا ، در دهه آخر صفر ، ما از محبوب ترین مقاصد سفر در این کشور به عنوان سفر به مشهد برخورداریم ، جایی که گردشگران از شهرهای مختلف ایران به مشهد پایین می روند. علاوه بر پیاده روی به مشهد ، در نتیجه سفر دوچرخه سواری از قم به مشهد که از سال 1992 آغاز شد و هر سال انجام می شود ، و همچنین سفرهای دوچرخه سواران (شلمچه به مشهد) از روز 1991 ، پیشرفتهای جدیدی رخ داده است. ولادت امام رضا (ع) در حال انجام است

وی در اوایل دهه 80 خدمت به زائران را آغاز کرد

حسین رضایی ، سخنگوی انجمن زائران امام رضا (ع) در گفت وگو با اخبار ایران من ، اظهار داشت: خدمات رسانی به زائران را از سال 1380 آغاز کردیم. در آن زمان حجاج به طرق مختلف به مشهد می روند. در سال های اولیه 6 ایستگاه صلواتی را در دو گوشه نیشابور و قوچان مشهد برای کمک به زائران پیش بینی کردیم. در سال 81 برنامه ریزی کردیم 70 کیلومتر جاده را به سمت مشهد طی کنیم. یعنی قسمت تربت حیدریه را به جلسه اضافه کردیم. به لطف در دسترس بودن زائران استانهای مازندران ، گلستان ، تهران و قم ، کار را به محورهای سبزوار و کاشمر گسترش دادیم.

وی ادامه می دهد: خط تربت جام و فریمان نیز به تدریج راه اندازی شد. به لطف وجود گروه های گردشگری از درگز و کلات ، ما همچنین یک تبر در منطقه تولید صلواتی راه اندازی کرده ایم. در حدود سالهای 1985 و 1986 ، ما با آستان قدس همکاری کردیم تا با هم کمک کنیم. از همان سالها ، به اصطلاح معاون راهنمای سفر در منطقه خراسان رضوی شکل گرفت. تا آن زمان ، معاون سفیر در صنعت ساختمان در زمینه گردشگری فعال بود. بعداً ، وقتی بازدید کننده دوم راه اندازی شد ، کار دوباره خوب انجام شد. در نتیجه با مسافران تماس گرفتیم تا قبل از عزیمت به مشهد آماده شوند.

سخنگوی انجمن خادمان زائران امام رضا (ع) می گوید: ما سمیناری برای سفر و ثبت نام زائران قبل از محرم داشتیم تا بتوانیم خود را برای رفتن به مشهد در ده سال اخیر صفر آماده کنیم. در سالهای بعد ، ما بیمه گردشگران را انجام دادیم تا از هرگونه مشکل در طول مسیر جلوگیری کنند. با همکاری شرکت بیمه از سال 88 تا 1998 کلیه مسافران از اولین تا اولین مسافر در سال 2000 تومان بیمه شدند. مزیت این امر این است که ما درباره مسافران و مدیران سفر و تعداد افرادی که شهرها را ترک کرده اند اطلاعات کسب کردیم و فعالیت های میانی را براساس دسترسی گردشگران به روش های مختلف ایجاد کردیم. ایستگاه های صلوات شهر به شهر اضافه شد و در بسیاری از نقاط ایستگاه ها خود ساخته شدند. مسیر بیرجند به گناباد و تربت حیدریه پیاده روی کوتاهی بود. حدود دو مکان از تربت حیدریه تا ملک آباد راه اندازی کردیم و صعود از ملک آباد به مشهد بسیار شلوغ بود.

رضایی می گوید: ما سعی کردیم زیارت مشهد را برای نزدیک شدن به مقصد توجیه کنیم. بلافاصله با همکاری نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و با حضور معاون فرماندار حاجی بخشی از شبکه راه ها را تشکیل دادیم و برنامه آن به پایان رسید و بخشی دیگر از جاده نیشابور در زمان علیرضا سد راه را باز کرد. رشیدیان ، استاندار وقت خراسان رضوی. این امر باعث می شود مسافران در پیاده رو راحت تر بمانند. ما جاده ای در جاده قوچان ایجاد کرده ایم که بخشی از آن سالانه توسط وزارت راه و شهرسازی تعمیر می شود. در مسیر فریمن ، دو یا سه تراکتور در امتداد جاده اغلب برای عابران پیاده نصب می شد.

او می گوید: در سال 1377 تعداد زیادی کاروان عابر پیاده به مقصد مشهد داشتیم. در دهه اخیر صفر حدود 500000 نفر از مشهد به زیر زمین رفته اند. 324 ایستگاه صلواتی در تمام راههای منتهی به مشهد ایجاد شده است. علاوه بر خدمات عملی ، خدمات پزشکی و اجتماعی نیز اضافه شد. برای مسافرانی که انتظار مکانی برای اقامت نداشتند ، ما تصور کردیم که منطقه ای حدود 70 هزار نفر در واحدهای ما زندگی می کنند. در مسکن شهری ، آموزش ، تربیت بدنی ، آستان قدس و حج و گردشگری شروع به کار کرد که ما آنها را به محل اقامت تقسیم کردیم. گروه های شناخته شده و شناخته شده برای خدمت رسمی به زائران امام رضا (ع) به کار بازگشتند.

مردم ایران از فعالیت های عراق الگو گرفته اند

سخنگوی انجمن خادمان زائر امام رضا (ع) با اشاره به اینکه همه فعالیت های زائران امام رضا (ع) خودجوش و داوطلبانه است ، گفت: در محوطه های باستانی نیشابور تا مشهد کل منطقه صلواتی مشخص شد. کارکنان ما همیشه با تلفن تماس می گیرند و مردم برنامه های خود را برای اقامت بازدیدکنندگان اعلام می کنند. آستان قدس رضوی امسال کار خوبی انجام داد و روحیه خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) در مشهد را با عبارت “همه ما خادم رضا هستیم” تشویق کرد. بسیاری از مردم وعده هایی داشتند که ما وعده های آنها را به ایستگاه های صلواتی تحویل دادیم. تقریباً همه سازمان های مذهبی در این کار مشارکت دارند و به نظر می رسد اتفاقات خوبی رخ داده است. مردم ما در تورهای اربعین الگوی خوبی بوده اند. اگر به جاده های منتهی به مشهد نگاه کنید ، خواهید دید که مشاغلی در مشهد و عراق وجود دارد.

انتخابات در مشهد باید عادلانه باشد نه ملی

رضایی می گوید: در مشهد باید انتقادی فکر کنیم نه ملی. به این ترتیب جاذبه ها و جاذبه های گردشگری مشهد با هم ارتقا می یابد. مشهد به دلیل وجود بارگاه علی بن موسی الرضا (ع) استعداد و پتانسیل بالایی دارد. ممکن نیست همسایه ای که روزانه صحن حرم رضوی را می بیند ، بازدیدکننده را ببیند و به او خدمت کند. کل منطقه صلواتی کار خود را از امام رضا (ع) آغاز کرده است.

تصاویری از گذشته

اعزام زائران امام به ایران از عراق اهمیت بیشتری دارد

وی در مورد تفاوت بین فعالیت های عراق و ایران گفت: من نمی توانم با آنها بگویم که عملیات عراق بهتر و آسان تر از مردم ایران است. مردم عراق فقط 40 سال کار می کنند ، اما مردم مشهد کار نمی کنند. او از هر فرصتی برای خدمت استفاده می کند. در مناسبتهای مختلف ، از روز بزرگداشت ترور هر امام تا روز بزرگداشت آنها ، خدمات به مشهد ارائه می شود. حتی در زمان ولادت امام رضا (ع) ، در روز بزرگداشت زیارت ، ما یک زائر مشهدی داریم و مردم از خدمات رسانی به زائران استقبال می کنند. در سال 1998 ، ما از 14 نقطه کشور کوهنورد داشتیم. امسال ، در حالی که تعداد عابران پیاده به دلیل رعایت اصول اخلاقی به میزان قابل توجهی در حال کاهش بود ، از چهار مکان کشور کارمند داشتیم. بسیاری از کارگران باقی مانده در کربلا برای خدمت به مشهد آمده اند. وظیفه اعزام زائران امام (ع) به ایران م thanثرتر از عراق است. مهربانی مردم ایران کمتر از کارگران عراقی نیست ، اگر نگوییم.

سخنگوی انجمن خدمات رسانی زائران امام رضا (ع) یادآور می شود: بدیهی است که ماهیت خدمات مفید نیست. امروز به هر سو که نگاه کنید ، موج احساسات محافظتی جاری است. راه رسیدن به اربعین یک مثال عالی است. در مسیر نیشابور به مشهد روستایی داریم به نام جمالده که اکثر مردم آن اهل سنت هستند و همه زائران را زیر نظر امام رضا (ع) می فرستند. عاشقان حرم امام رضا (ع) از اقشار مختلف و از همه ادیان هستند. آثار حرکت ناگهانی مردم در راه کربلا ، آن را جالب کرده است.

انتهای پیام

https://myirannews.ir/فرهنگی/روایتی-از-خدمتی-عاشقانه-به-زائران-خورش/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.